قاب دیواری چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

۱۴ بازديد

قاب دیواری چیست و چه کاربردهایی دارد؟ قاب دیواری و یا قاب بندی دیوار یکی از بهترین راه حل ها برای زیبا شدن فضا های مسکونی، اداری و تجاری می باشد. اجرای قاب بندی در کنار استفاده از تابلو نقاشی، نقاشی دیواری، پتینه، ورقکاری، کاغذ دیواری و غیره باعث مجلل شدن هر چه بیشتر طرح و فضای پروژه می شود.

در معماری مدرن امروزه با تلفیق ابزار های نوین معماری با سبک طراحی کلاسیک همچنان قاب سازی دیوار، قاب دور کاغذ دیواری، قاب دور آینه تزیینی یا آینه دکوراتیو علی الخصوص قاب بندی دیوار پذیرایی مورد استقبال قرار گرفته است.

تنوع طرح و جنس در کاغذ های دیواری باعث شده که استفاده از آن ‌ها دیگر محدودیت‌ های سابق را نداشته باشد، حتی برای مکان هایی مانند آشپزخانه‌ ها و سرویس ‌های بهداشتی، انواع کاغذ دیواری قابل شستشو طراحی‌ شده‌ اند تا بتوان هر دیواری را با آن‌ ها زینت داد. جالب است بدانید که حتی دیوار حیاط و فضا های باز را نیز می ‌توان با استفاده از کاغذ دیواری پوشاند.

یکی از ایده‌ های جذاب برای استفاده از کاغذ دیواری، قاب‌ بندی دیوار و استفاده از آن به عنوان قاب دیواری است که ظاهر ویژه‌ ای به اتاق پذیرایی می ‌بخشد. در ادامه با راهنمای انتخاب کاغذ دیواری ، ایده ‌های قاب بندی کاغذ دیواری و انواع جدید کاغذ دیواری برای سالن پذیرایی بیشتر آشنا خواهیم شد.

قاب‌ دیواری با کاغذ دیواری چیست؟

معمولا ما ایرانی ‌ها دیوار خانه ‌های قدیمی را با گچ ‌بری ‌های متنوع به یاد می ‌آوریم. گچ ‌بری ‌ها که عموما به شکل قاب‌ های مستطیلی و در حالت ‌های عمودی یا افقی روی دیوار ایجاد می‌ شدند، محلی برای نصب تابلو ها و آثار هنری به حساب می‌ آمدند. در معماری غربی هم قاب ‌بندی دیوار جزء مهمی از طراحی دکوراسیون داخلی به حساب می ‌آید.

به قاب بندی دیوار که با استفاده از چوب یا گچ ‌بری ایجاد می ‌شود و ظاهر دیوار را از سادگی بیرون می آورد قاب دیواری می گویند که می ‌تواند محل مناسبی برای نصب تابلو باشد.

روش دیگر استفاده از این قاب ‌بندی‌ ها این است که داخل آن‌ را با استفاده از کاغذ دیواری بپوشانیم که به این امر قاب ‌بندی کاغذ دیواری می ‌گویند. در ادامه به انواع قاب بندی اشاره خواهیم کرد تا بتوانید بهترین طرح و ایده را برای شیک شدن منرل خود بگیرید.

قاب دیواری
قاب دیواری

طراحی و قاب بندی دیوار در طراحی داخلی

قاب بندی دیوار جزو ۷۰ ایده برتر در دکوراسیون داخلی محسوب می شود و بیش از صد سال است که در بهترین و مجلل ترین ساختمان ها و خانه ها اجرا شده است. قاب دیواری متناسب با طول و ارتفاع دیوار در دکور خانه تعیین می شود که علاوه بر زیبایی باعث عدم آسیب پذیری دیوار از برخورد مبلمان نیز می گردد.

  • در صورتی که ارتفاع سقف کوتاه باشد:

بهتر است از مدل قاب ساده با کادر بندی های عمودی و با عرض کم بر روی دیوار اجرا شود تا جلوه وسیع تری به سقف دهد.

  • در صورتی که ارتفاع سقف بلند باشد:

بهتر است از طرح یک قاب در بالا با ارتفاع بیشتر و قرینه آن قاب در پایین با ارتفاع کمتر و سپس از یک ابزار طرح دار یا ساده به صورت افقی در امتداد طولی به عنوان کمربند میانی دیوار استفاده کرد.

شما می توانید دیوار های قاب بندی شده را با توجه به فضا و کارتان و به نسبت اتاقتان طراحی کنید. به عنوان مثال شکل مستطیلی و بلند قاب دیواری در بالای تخت خواب باعث برجسته کردن ارتفاع سقف می شود.

قاب دیواری
قاب دیواری

انواع قاب‌ بندی بر روی دیوار

قاب دیواری را می‌ توان در دسته ساده، کلاسیک و مدرن قرار داد، بسته به این که سبک طراحی منزل شما به چه شکل باشد تنوع بی نظیری از قاب ‌بندی ‌ها در لیست انتخاب‌ های شما قرار می‌ گیرد.

  • قاب‌ بندی ساده

قاب ‌بندی ساده با استفاده از قاب ‌های چوبی یا گچ ‌بری روی دیوار ایجاد می ‌شود. معمولا این قاب ‌ها به شکل مستطیل ‌های عمودی روی دیوار نصب می ‌شوند و ممکن است قاب ‌های کوچک ‌تر هم در قسمت پایین دیوار نصب شود. داخل این قاب ‌ها را می ‌توان با استفاده از کاغذ دیواری پوشاند یا با یک رنگ متفاوت نسبت به زمینه دیوار رنگ آمیزی کرد.

  • قاب‌ بندی کلاسیک

برای تجسم یک نوع قاب ‌بندی کلاسیک بهتر است گچ‌ بری ‌های سنتی ایرانی را به خاطر بیاورید. در این قاب ‌بندی که می ‌تواند برای اتاق پذیرایی، اتاق خواب و فضا هایی مانند اتاق ناهار خوری استفاده شود، از گچ بری یا قاب‌ های چوبی استفاده می ‌شود.

قاب دیواری
قاب دیواری
  • قاب‌ بندی مدرن

قاب ‌بندی‌ های مدرن از چارچوب خاصی پیروی نمی‌ کنند و در آن‌ ها تفکر انتزاعی یک طراح به شکل قاب‌ های متنوع در می‌ آید تا دیوار خانه‌ ها را بتوان با آن‌ زینت داد. این قاب ‌ها می ‌توانند به شکل لوزی یا مربع ‌های تو در تو طراحی شوند.

موارد استفاده از قاب دیوار

شما می توانید از ابزار قاب دیواری در فضا های زیر استفاده کنید:

  • قاب بندی فضا های مسکونی مانند پذیرایی، ناهار خوری، اتاق خواب، تی وی روم و غیره
  • قاب بندی دیوار شو روم
  • قاب بندی دیوار فضا های اداری و تجاری
  • قاب بندی دیوار لابی
  • قاب بندی دیوار بوتیک کلاسیک
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.